ZA-planuj nad czasem

ZA-planuj nad czasem

„Człowiek planując co rano działania na nadchodzący dzień i wywiązując się z planu, trzyma w dłoni nić, która przeprowadzi go przez labirynt najbardziej skomplikowanego życia”
Victor Hugo

.

Filozofia skutecznego działania i zarządzania czasem opiera się na trzech zasadach:

  1. Koncentruj się i rób rzeczy tylko ważne z punktu widzenia swojego życia.
  2. Ty decydujesz o swoich wyborach, od Twojej reakcji na daną sytuację zależy Twoja sytuacja zawodowa i prywatna.
  3. Zajmuj się sprawami, na które rzeczywiście masz wpływ.

Dzięki planowaniu nie będziemy listkiem na wietrze, który podąża tam gdzie wieje wiatr i nie ma kontroli nad tym, co go czeka w przyszłości. Idea dotycząca planowania opiera się na tym, aby przejąć kontrolę nad własnym życiem. Zdefiniować swoje cele życiowe i podążać za nimi każdego dnia.

.

Mity dotyczące planowania czasu

.

 1. „Nie mam czasu na codzienne planowanie, to bez sensu a i tak potem rzeczywistość wszystko zmieni”. Hmm, czy tak jest? To zależy od tego jak planujemy. Racjonalne planowanie czasu powinno podlegać zasadzie 60:40. Co to oznacza? Planujemy tylko 60% swojego dnia, pozostałe 40% czasu pozostawiając na niespodziewane wpływy rzeczywistości i na spontaniczne działania (tutaj np. spotkanie z przyjaciółką lub wypad do kina). Takie podejście do codziennego planowania da Ci poczucie, że masz więcej czasu dla siebie, a ważne sprawy są realizowane na bieżąco. Pod warunkiem, że rzeczywiście działasz według planu i nie odwlekasz.

.
2. „Tak już mam, że nie mogę zabrać się do działania i odkładam wszystko na później. To jest silniejsze ode mnie”. Odkładasz, odkładasz, odkładasz, odkładasz….. a poczucie winy rośnie wraz ze wzrostem stresu. Zadaj sobie pytanie – Kto tutaj  jest Szefem? Ty i tylko Ty. Zatem nie zasłaniaj się, że coś jest silniejsze od Ciebie i podejdź do tego sposobem POMODORO.

.

Metodę POMODORO wymyślił sprytny Włoch Francesco Cirillo (jak to się ma do stylu La dolce vita ☺)

.

Cirillo proponuje, abyś na początku dnia stworzył listę zadań do wykonania i zapisał je według ważności. Gdy plan jest gotowy ustawiasz czas minutnika na 25 minut i pracujesz nad jedną sprawą aż do chwili, gdy usłyszysz dzwonek. Wtedy robisz 5 minut przerwy, po czym nastawiasz alarm po raz kolejny. Po 4 takich cyklach robisz dłuższą, 15-minutową przerwę. Założenie jest proste: przez całe 25 minut pracujesz nad zadaniem, nie zerkasz na Facebooka, nie odbierasz smsów, wyciszasz telefon.

.

Ja mam jeszcze jedną sugestię. Zastosuj tę metodę do zadania które odkładasz, boisz się go lub wydaje Ci się za trudne. Postaraj się oczyścić umysł i nie zastanawiać się nad złożonością projektu lub tym, że jest nudny czy trudny. Po prostu usiądź przy biurku i działaj przez 25 minut. Zrób przerwę i wróć do pracy na kolejne 25 minut. Nie zachęcam Cię do stosowania zegara czy aplikacji na smartfony (telefon masz przecież odłożyć ☺). Najlepiej wykorzystaj tradycyjny kuchenny minutnik – może być w kształcie pomidorka, ale nie musi.

3. Kolejny mit. „Nie umiem odmawiać”. Umiesz, umiesz, tylko odmawiasz nie tej osobie, której powinieneś odmówić . Najczęściej odmawiasz sobie prawa do odpoczynku, do czasu z rodziną, do realizacji własnych celów, do przyjemności i do zadowolenia z siebie.  Podejdź do sprawy uczciwie
i zadaj sobie pytanie co jest MOIM priorytetem i co naprawdę przybliży mnie do mojego celu (awans, podwyżka, czas z rodziną, poznanie nowego języka…). Wykorzystaj jeden ze sposobów ustalania priorytetów. Może to  być matryca Eisenhower’a  lub system ABC – wybierz ten, który bardziej Ci pasuje i zastosuj do oceny wagi działań, które czekają na Ciebie.

.

Dwight D. Eisenhower – generał i prezydent USA powiedział: „To co ważne rzadko bywa pilne, a to co pilne rzadko bywa ważne.”

zarządzanie sobą w czasie

Zdecyduj, które zadania umieścić w kolejnych ćwiartkach i bądź ze sobą szczery. Przejmij stery.

Zadaj sobie pytanie o kluczowe cele na dany rok i staraj się, aby każdego dnia wykonać jakiś element przybliżający Cię do określonego celu.

.

Fakty dotyczące planowania czasu

.

1. Każdy z nas ma tyle samo czasu –  kluczem do sukcesu jest odpowiedź na pytanie jak go zaplanujemy. Proponuję podejść do planowania wykorzystując metodę Getting Things Done  Davida Allena. Opiera się na 5 filarach:

1. Gromadzenie – zbierz i zapisz wszystkie zadania, cele.

2. Analizowanie – określ,  jakie działania należy podjąć dla każdego celu, krok po kroku.

3. Porządkowanie – zdecyduj co należy zrealizować, uszereguj, zapisz i umieść notatki
przypominające w odpowiednim miejscu – łatwo dostępnym.

4. Przegląd – regularnie je przeglądaj i wyciągaj wnioski.

5. Działanie – zacznij działać zgodnie z wytyczonym najbliższym działaniem dla każdego celu.

.

Moim zdaniem najważniejszym faktem jest to, że planowanie czasu przynosi korzyści. Nie zawsze zobaczysz je od razu, czasami pozytywny efekt pojawia się  z opóźnieniem. Pamiętaj także, że to jak podchodzimy do planowania jest rodzajem nawyku i tak jak każdy nawyk wymaga czasu aby stał się naturalnym działaniem.

.

Wizja to nie wszystko; trzeba ją połączyć z działaniem. Nie wystarczy wpatrywać się w schody, trzeba zacząć się wspinać” –  Václav Havel

——————————

Źródła obrazków:
  1. obrazek minutnik mysz pochodzi z http://aqua-sanit.pl/2467-czasomierz-kuchenny-mouse.html
  2. minutnik pomidor z https://www.garneczki.pl/produkt/minutnik-kuchenny-pomidorek,29002
  3. minutnik jajko z http://imged.pl/czasownik-minutnik-timer-kuchenny-odmierz-czas-99-729413.html
  4. minutnik jabłko z http://imged.pl/minutnik-kuchenny-czasomierz-jablko-60-minut-5373326.html
  5. matryca Eisenhowera pochodzi z http://agneaagne.blogspot.com/2016_02_01_archive.html 
  6. źródło ikony wpisu: https://pixabay.com/pl/zarządzanie-czas-życie-1137648/
 
Przydatne publikacje:
  1. „Zjedz tę żabę” – Brian Tracy
  2. „Zrób to od razu” – Kerry Gleeson
  3. „Getting Thing Done  – sztuka bezstresowej efektywności” – David Allen
  4. „Nawyk samodyscypliny” Neil Fiore
  5. „Pstryk. Jak zmieniać żeby zmienić” Chip Heath, Dale Heath
Autor wpisu: Magdalena Stankiewicz
2016-10-06T06:11:44+00:00 Październik 5th, 2016|Klub Rozwoju FKID Warszawa, Rozwój osobisty - artykuły|
//