Komunikacja w relacjach

Komunikacja w relacjach

Jako ludzie, z natury jesteśmy istotami społecznymi. Większości z nas zależy na dobrych i różnorodnych relacjach z innymi. Staramy się pielęgnować nasze życie towarzyskie, troszczymy się o naszych bliskich, pragniemy nawiązywać nowe znajomości.
komunikacja fkid

.

W ciągu swojego  życia uczestniczymy w setkach tysięcy interakcji, tych mniejszych i tych większych, które wpływają na przebieg naszych relacji z innymi ludźmi. Chcemy by były one idealne. Jednak każdy z nas spotkał się z sytuacją, gdy relacje stają się trudne, a ich nawiązywanie wcale nie takie proste. Często pojawiają się w nich bariery, czy to w postaci granic czy też nieefektywnej komunikacji, których sami początkowo nie dostrzegamy. Dlatego też bardzo ważne jest by poznać swoje wewnętrzne granice, ich wpływ na nasze terytorium wewnętrzne, a także nauczyć się dostrzegać w jaki sposób komunikujemy się z innymi.

O granicach będzie w kolejnym artykule, a dziś przyjrzymy się bliżej efektywnej komunikacji.

.

Jak stworzyć efektywną komunikacje?

.

Kluczowym elementem efektywnej komunikacji jest jak najlepsze zrozumienie się nadawcy i odbiorcy. Uzyskanie przejrzystości i jasności komunikacyjnej nie jest takie proste, gdyż istnieje cała masa czynników, które mogą je zakłócać.

algorithms-1641861_960_720

Zakłócenia te mogą się tworzyć zarówno po stronie nadawcy bądź odbiorcy jak i w przestrzeni między nimi. Ciężko tego uniknąć, gdyż jako ludzie jesteśmy bardzo różnorodni, a skala naszych potrzeb jest bardzo szeroka. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że zarówno forma wysyłanego przez nas komunikatu jak i sposób odbioru komunikatu płynącego do nas z otoczenia może zależeć od naszych wewnętrznych cech osobowości, doświadczenia czy też od aktualnej sytuacji życiowej.

.

W trakcie komunikacji z innymi mogą się zatem odzywać w nas przeróżne: uczucia, potrzeby, oczekiwania, doświadczenie, umiejętności, postawy, a także temperament. I tak osoba, u której będzie występowała duża potrzeba uznania może być szczególnie wrażliwa na wszelkie oznaki krytyki w jej otoczeniu. Może interpretować wypowiedzi swojego rozmówcy jako niepochlebne, nawet wówczas, gdy odnosi się on jedynie do faktów, nie wydaje żadnej opinii i ma zupełnie przeciwne intencje. Z kolei osoba, u której dominuje potrzeba opiekowania się innymi będzie „lepiej słyszała” uczucia w wypowiedziach otaczających ją osób. Czynniki te często wpływają na nas poza naszą świadomością. Zrozumienie i akceptacja tej różnorodności może pomóc nam zyskać zdrowszy dystans do otaczających nas osób, a tym samym poprawić naszą komunikację z nimi.

.

Chcesz lepiej rozumieć swój sposób funkcjonowania w relacjach z innymi?message-in-a-bottle-413680_960_720

.

Znajdź chwilę dla siebie i zastanów się nad poniższymi pytaniami: Co zwraca Twoją uwagę w kontakcie z drugim człowiekiem? Co Ci ułatwia, a co utrudnia słuchanie drugiego człowieka? Jakie cechy prezentują osoby, z którymi swobodnie lub mniej swobodnie się komunikujesz? Czy ma to jakiś związek, z którymś z obszarów wymienionych w artykule?

.

Krótka lista czynników, które mogą pomóc Ci w Twoim codziennym komunikowaniu się z innymi:

.

  1. Zadawaj pytania, staraj się lepiej poznać punkt widzenia Twojego rozmówcy, zanim dokonasz jakiejkolwiek oceny.
  2. Miej świadomość obszarów, na które jesteś szczególnie wrażliwy – Twój rozmówca może nie wiedzieć, że swoją wypowiedzią coś w Tobie poruszył.
  3. Wyjaśniaj nieporozumienia – czasem okazuje się, że np. przyczyną zdystansowania się Twojego rozmówcy było coś zupełnie innego niż to co sobie założyłeś.
  4. Pamiętaj o perspektywie TY i JA i o tym jak bardzo wpływa na Twoją komunikację z innymi.

——————————

Bibliografia:
  1. Megan Leboutillier, „Wystarczy powiedzieć nie.”
  2. Dana Caspersen „Powiedz to inaczej. 17 zasad rozwiązywania konfliktów”
Źródło ikony wpisu: https://pixabay.com/pl/monachium-oktoberfest-jazda-1220911/
Źródła obrazków:
https://pixabay.com/pl/r%C4%99ka-pozdrowienie-umowy-819279/
https://pixabay.com/pl/algorytmy-analiza-analiz-du%C5%BCy-1641861/
https://pixabay.com/pl/wiadomo%C5%9B%C4%87-w-butelce-post-butelka-413680/
autorka wpisu: Olga Kamińska

 

//